مصطفی امیری در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره الزام ایجاد شده از سوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی مبنی بر دریافت مجوز توسط مشتریان پرداخت یارها برای استفاده از خدمات این شرکتها گفت: در صورتی که بخواهیم با مانع تراشی جلوی فعالیت شرکتهای نوآور را گرفت، به هیچ جایی نمیرسیم و با ایجاد انحصار در هر حوزهای از جمله پرداخت یارها بازار کوچک میشود و فضای نوآوری و رشد نابود میشود.
بنیانگذار زرین پال تاکید کرد: در حال حاضر ۷۵ هزار کسب و کار از خدمات زرین پال استفاده میکنند و با وجود استدلال اتحادیه کسب و کارهای مجازی همانطور که دبیر انجمن فین تک نیز اعلام کرده بود، هیچ کسی به سراغ دریافت مجوز نخواهد رفت چرا که کسب و کارها نیاز به خدمات سریع، آسان و با کیفیت دارند که با سد معبری به نام مجوز این مفهوم از بین میرود؛ در واقع اگر این اتحادیه نگرانیهای امنیتی دارد و دادستانی نیز به آنها اعلام کرده، باید بداند که سرویسهای پرداخت یار به شدت در حوزه کشف تقلب و امنیت با صرف هزینههای بسیار زیاد فعالیت داشتهاند و راهکارهایی را ایجاد کردهاند که میتواند این نگرانیها را مرتفع کند.
امیری با بایان اینکه ایجاد مجوز برای کسب و کارهای نوآور اشتباه است، اظهار داشت: متاسفانه تجربههای قبلی در مجوزهای بخشهای نوین کشور نشان میدهد که هر جایی که قرار بوه تا مجوزی ایجاد شود، اعضای یک مجموعه به دو قسمت خودی و غیر خودی تقسیم شدهاند که در نتیجه هر مجوز رانتهای خاص را به دنبال داشته و از سویی دیگر هر زمانی درباره عدم مجوز صحبت میکنیم، نگاه همه به بیقانونی میرود؛ این مشکل صرفا با اعلام نبایدها و چارچوبها حل خواهد شد بدین صورت که نبایدها در قانون سازی استفاده شود.
وی افزود: بانک مرکزی نیز در حوزه فین تک و پرداخت یارها الزامات و چارچوبها را اعلام کرده که اجرایی شدن این سند با تعامل سایر دستگاهها میتواند با کاهش چالشهای قانونی این کسب و کارها بازار فعالیت پرداخت یارها را توسعه دهد. همچنین مصوبات جدید هیات دولت در زمینه استارت آپها و شرکتهای فین تک با انجام محدودیتهایی برای USSD و سندهای حمایتی میتواند به حمایت و افزایش نیاز بازار به فناوریهای جدید مالی از طریق شرکتهای فینتکی به اکوسیستم استارت آپهای مالی ایران کمک کند.
مدیر زرین پال با اشاره به ورود دیجی کالا به حوزه فینتک، گفت: بازار حوزه کیف پولها و پرداخت یارها به شدت داغ شده و تعداد زیادی بازیگر کوچک با روش کسب و کار نامشخص میآیند و شکست میخورند اما ورود رقیب بزرگ قطعا به اکوسیستم کمک میکند و به عنوان مدیرعامل یک شرکت فعال و بزرگ در حوزه پرداخت یار از ورود دیجی کالا به عنوان یک کسب و کار موفق تجارت الکترونیکی به حوزه فینتک استقبال میکنم چرا که رقیب جدید به معنای افزایش رقابت و در نتیجه گسترش خدمات و بهبودهایی در حوزه خدمات دریافتی کاربران از شرکتهای فینتکی و پرداخت یار است؛ اعتقاد دارم با وجود گسترش بازیگران این حوزه میتوان تعامل خوبی را با بانکها ایجاد کرد که در نتیجه کاهش هزینه بانکها و سهولت مشتریان بانکی را به دنبال خواهد داشت.